راهنمای توسعه سیاست‌های حفاظت از کودکان و دستورالعمل ایجاد یک سازمان امن برای کودکان

مرکز عدالت برای کودکان: کودکان به بزرگترها و بالغ‌ها اعتماد می‌کنند تا آن‌ها را در امان نگه دارند. تمام سازمان‌هایی که با کودکان همکاری می‌کنند، بدون توجه به اینکه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کودکان کار می‌کنند، باید نسبت به حفاظت از کودکان در برنامه‌های خود متعهد باشند. این تعهد با اطمینان دادن از اینکه سازمان‌ها محیط‌های ایمن، پایدار و احترام‌آمیز برای رشد کودکان مهیا کرده‌اند، آغاز می‌شود. محیطی که کودکان بتوانند آنقدر رشد کنند که به بالاترین ظرفیت خود برسند.

ایجاد یک سازمان ایمن مستلزم درک، شیوه‌های مختلفی است که ممکن است کودکان را در معرض خطر سوء‌استفاده قرار دهد و ایجاد اقدامات روشن و قاطعی است که یک سازمان می‌تواند برای کاهش این خطرات و پاسخ مناسب در صورت وقوع حادثه اتخاذ کند.

چهار عنصر کلیدی برای ایجاد یک سازمان ایمن عبارتند از:

  • داشتن یک سیاست قوی و به‌روز برای حفاظت از کودکان
  • اطمینان حاصل کردن از استخدام ایمن همه کارکنان
  • انجام آموزش‌های دوره‌ای حفاظت از کودکان، برای تمامی کارکنان
  • اجرای شیوه‌های کاری ایمن

سیاست حفاظت از کودکان چیست؟

سیاست حفاظت از کودکان اصول، استانداردها و رهنمودهایی است که اقدامات مورد نیاز از سوی کارکنان سازمان را برای حمایت از کودکان به وضوح تعیین می‌کنند. این ابزاری است که کارکنان می‌توانند به آن مراجعه کنند تا کمک و راهنمایی دریافت و اطمینان حاصل کنند از:

–  یکپارچگی رفتاری
–  راه‌های واضح شناسایی مشکلات
–  راهنماها و دستورالعمل‌های واضح درباره اقداماتی که باید در صورت وقوع یا احتمال وقوع سوءاستفاده از کودکان انجام شود.

خط‌مشی‌های حمایت از کودکان در شرایطی که ممکن است آسیب‌پذیر باشند، ایمنی و امنیت را برای سازمان‌ها و کارکنان فراهم می‌کند. سازمان‌ها با اطمینان از داشتن دستورالعمل‌های ثابت، با آگاهی از کودک‌آزاری و مسئولیت‌های آنها برای ایمن نگه‌داشتن کودکان تحت مراقبت، می‌توانند به محافظت از کودکان در برابر سوء‌استفاده و کاهش خطر سوء ظن ناروا برای کارکنان کمک کنند.

استخدام ایمن 

یکی از موثرترین نکاتی که یک سازمان می‌‌تواند در آن امکان آسیب به کودکان را به حداقل برساند، انتصاب کارکنان است. بررسی و غربالگری کامل و قوی در طول فرآیند استخدام می‌تواند سازمان‌ها را از تأثیر‌پذیری کارکنان ناایمن محافظت کند. کارکنان پرخطر می‌توانند آسیب‌های بالقوه گذشته را برای کودک تحت سرپرستی خود گسترش دهند، باعث ضرر مالی و حیثیتی بر سازمان گردند و همچنین تأثیر عاطفی بر سایر کارکنان، که از کودکان مراقبت می‌کنند، داشته باشد.  

انتخاب دقیق نیروی کار برای هر سازمانی که با کودکان کار می‌کند، حیاتی است. 

آموزش

آموزش ابزار بنیادی در ساختن یک سازمان ایمن برای کودکان است. کارکنان ممکن است بدون درک واضحی از آسیب‌پذیری و خطراتی که کودکان با آن روبرو هستند، نتوانند کودکانی را که در معرض خطر قرار دارند یا از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود را شناسایی کنند.

تمامی کارکنانی که مستقیماً یا غیرمستقیماً با کودکان کار می‌کنند، از جمله داوطلبان، باید در زمینه‌های مرتبط با حفاظت از کودکان، مهارت‌های لازم را فرا گرفته باشند. این آموزش باید شامل موارد زیر باشد:

  • شناسایی آسیب‌پذیری و سوءاستفاده از کودکان؛
  • درک واکنش‌های مناسب در مواجهه با نگرانی‌ها؛
  • توسعه و اجرای سیاست و رهنمودهای عملی؛ 
  • درک و فهم عمیق نسبت به سوءاستفاده از کودکان و روش‌های حفاظت از آنها؛ 

متن کامل «راهنمای توسعه سیاست‌های حفاظت از کودکان و دستورالعمل ایجاد یک سازمان امن برای کودکان» را از طریق لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.

دانلود فایل PDF

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا