نداشتن مهارت فرزندپروری زمینه‌ای برای کودک آزاری است

انداختن تسبیح دور گردن کودک خردسال، با هدف شوخی و مزاح، در حالی‌که کودک در حال گریه و آزار است و بعد انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن لایک، مردی را روانه زندان کرد، این مرد کودک آزار مجازات خواهد شد، ولی این پرسش کماکان باقی است که آیا «فهم کودک آزاری» پایین است یا بی‌توجهی به کودک آزاری، این پدیده را گسترش داده است؟ 

حجت‌الله حاتمی کارشناس روانشناس سازمان بهزیستی استان همدان در این خصوص به خبرگزاری ایرنا گفته: «نداشتن مهارت مادری و پدری و ناتوانی در فرزندپروری زمینه را برای نادیده انگاشتن خواسته‌های فرزندان و کودک آزاری مهیا می‌کند.»

وی اضافه کرد: کودک آزاری شامل طیف گسترده‌ای از جمله تنبیه و منزوی کردن، نادیده انگاری و آزارهای جسمی و جنسی و سهل انگاری در تربیت کودک است.

چه عواملی باعث تشدید کودک آزاری می شود؟

در پاسخ به این پرسش، حاتمی ۳ دلیل را برشمرده است:

اول: نداشتن مهارت فرزند‌پروری

در زندگی هر فردی استرس‌هایی وجود دارد که به محض پدر یا مادر شدن این افراد آمادگی کافی را برای مقابله با استرس‌های زندگی از جمله پذیرش وظیفه مادری ندارند و نداشتن مهارت کافی زمینه‌ای برای کودک آزاری می‌شود. برخی از الگوهای رفتار شناختی مثل انتظارات غیرواقعی، تغییر و تفسیر متناقض رفتار کودک و حتی الگوهای پرورشی سهل‌انگارانه می‌تواند موجب کودک آزاری شود، چرا که با الگوهای سختگیرانه و سهل‌انگارانه، کودک دچار غفلت و حتی ظلم واقع می شود. لذا برای جلوگیری از کودک آزاری به ویژه درباره کودکانی که تنها با پدر زندگی می‌کنند، باید مهارت والدینی و نحوه فرزند پروری را به آنها آموزش داد و به طور حتم والدین باید سرپرستی مسوولانه را آموزش ببینند.

دوم: ظاهر کودک

ویژگی ظاهری کودک از دیگر عوامل تشدیدکننده کودک آزاری است و میزان پذیرش کودک زیبا و سالم در خانواده و جامعه بسیار بیشتر از کودکان معلول و نازیبا از نظر ظاهری است.

سوم: اعتیاد والدین

کودک آزاری تنها جسمی و جنسی نیست، بلکه بهره‌گیری از کودک تحت هر عنوانی کودک آزاری محسوب می‌شود. والدین معتاد به مواد مخدر از کودکان به عنوان اهرم‌هایی برای به دست آوردن پول استفاده کرده و در قالب کودک کار آنها را وادار به کارهای اجباری، تکدی‌گری و خرید مواد می‌کنند.

به باور این کارشناس روانشناس سازمان بهزیستی استان همدان، بسیاری نمی‌دانند کاری که انجام می‌دهند کودک آزاری است، بنابراین با آنها مسامحه صورت می‌گیرد. او می‌گوید: اورژانس اجتماعی اقدام به مداخله در وضعیت والدین کودک آزار کرده و وضعیت خانواده را از نظر اقتصادی، اجتماعی و علت کودک آزاری مورد بررسی قرار می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا