دولت‌ها چه اقداماتی برای امنیت کودکان انجام می‌دهند؟

در سال‌های اخیر، نهادهای مجری مقررات در کشورهای مختلف، بر تلاش‌هایشان برای اجرای قوانین مرتبط با حریم خصوصی افزوده‌اند تا بتوانند از این طریق از کودکان در فضای مجازی حفاظت کنند. همچنین فعالیت قانون‌گذاران در این حوزه نیز کماکان ادامه دارد.

به گفته «انجمن بین‌المللی متخصصان حریم خصوصی» (IAPP)، بسیاری از دولت‌ها قبول دارند که کماکان قوانین بیشتری برای حفاظت از کودکان نیاز دارند. با این حال این انجمن تاکید می‌کند که «حوزه‌های قضایی» گوناگون، رویکردهایی کاملا متفاوت برای رسیدن به این هدف مشترک دارند.

به عنوان مثال در بریتانیا یا کالیفرنیا، شرکت‌ها وظیفه دارند خدماتشان را به شکلی طراحی کنند که پیشاپیش حریم خصوصی و امنیت کودکان را تضمین کند.

مایکل دانلان، وزیر فناوری بریتانیا خطاب به شرکت‌های بزرگ فناوری گفت: «با ما تعامل کنید و آماده باشید. منتظر مجری قانون و جریمه‌های سنگین نمانید. به مسئولیت خود عمل کنید و همین حالا دست به کار شوید.»

در برخی از قوانین ایالات متحده آمریکا بر نقش والدین تاکید شده و آمده که آن‌ها باید دسترسی فرزندشان را به اینترنت کنترل کنند.

در قانون «حفاظت از حریم کودکان در فضای مجازی» که در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده تصویب شده آمده که شرکت‌های خدمات آنلاین اجازه ندارند از اطلاعات ارائه شده توسط کودکان بدون اجازه والدینشان استفاده کنند.

اخیرا در ایالت‌های آرکانزاس، لوئیزیانا، تگزاس و یوتا قوانینی تصویب شده که بر اساس آن‌ها، شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند بدون اجازه والدین به کودکان اجازه حضور در این شبکه‌ها را بدهند.

در برزیل در سال ۲۰۲۰ قانونی برای جمع‌آوری اطلاعات خصوصی تصویب شد، اما قانون‌گذاران این کشور همچنان در حال بحث درباره سازوکاری هستند تا بتوانند کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی حفاظت کنند. آن‌ها از جمله در حال بررسی این گزینه هستند که شرکت‌های اینترنتی و خدماتی ملزم شوند که یک سیستم گزارش آزار جنسی درست کنند.

در سال ۲۰۲۲ در فرانسه، وجود ابزارهای کنترل والدین روی همه دستگاه‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند، اجباری شد.

در ماه اوت سال ۲۰۲۳، لایحه جنجالی حریم خصوصی در هند تصویب شد که بر اساس آن، شرکت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات کودکان به اجازه قابل صحت‌سنجی والدین نیاز خواهند داشت. در این قانون همچنین تبلیغات هدفمند برای کودکان ممنوع شد.

شرکت‌های فناوری چگونه با این مساله برخورد می‌کنند؟

غول‌های فناوری با اعتراض‌هایی فزاینده‌ای در سطح جهانی در ارتباط با حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران فضای مجازی روبه‌رو هستند.

والدین و فعالان فضای مجازی در سطح جهانی به دنبال این هستند که شرکت‌های فناوری، مسئولیت‌پذیر باشند و پلتفرم‌هایی درست کنند که اصولا به عنوان محیطی امن برای کودکان و کاربران جوان‌تر طراحی شده باشند.

در ژانویه امسال، مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت متا، در جریان جلسه پرسش و پاسخ کنگره آمریکا، به شکل علنی از والدینی که فرزندانشان قربانی آزارگرهای آنلاین قرار گرفته‌اند، عذرخواهی کرد.

تحقیق و تفحص کنگره آمریکا با عنوان «غول‌های فناوری و بحران سوء‌استفاده جنسی از کودکان در فضای مجازی» با این هدف انجام شد تا «شیوع سوء‌استفاده جنسی از کودکان در فضای مجازی» را بررسی کند.

در جریان این تحقیقات، مدیران ارشد شرکت‌های متا، اسنپ، دیسکورد، ایکس و تیک‌تاک به کنگره احضار شدند تا درباره فعالیت‌های‌شان به سوالات نمایندگان کنگره پاسخ بدهند. در میان این افراد، شهادت مارک زاکربرگ در کنار اظهارات شو چو مدیرعامل اجرایی تیک‌تاک بیش از دیگران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

آقای زاکربرگ در این جلسه گفت: «من برای همه آن‌چه بر شما رفته، عذرخواهی می‌کنم. هیچ‌کس نباید این‌چنین که خانواده‌های شما رنج کشید، آسیب ببیند.»

این جلسات پرسش و پاسخ پس از آن برگزار شد که یکی از مدیران سابق شرکت متا به کنگره آمریکا گفت که اینستاگرام برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از نوجوانان به اقدامات کافی دست نمی‌زند.

شرکت‌های متا و اسنپ‌چت گفتند که آن‌ها، همین حالا مقررات حفاظتی ویژه‌ای برای کاربران زیر ۱۸ سال دارند و به ابزارهای موجود برای والدین اشاره کردند.

یکی از نمایندگان اسنپ‌چت گفت: «ما به عنوان پلتفرم محبوب جوان‌ترها می‌دانیم که مسئولیتی مضاعف برای درست کردن یک تجربه امن و مثبت داریم.»

یکی از نمایندگان متا نیز گفت که این شرکت، به دنبال ایجاد فضایی است تا «کاربران جوان بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و احساس امنیت بکنند».

به گفته او «محتوایی که تشویق به خشونت، خودکشی، آسیب به خود یا اختلال غذایی بکند، برخلاف قوانین ماست و ما وقتی آن‌ محتوا را پیدا کنیم، حذفش می‌کنیم».

اما چندین گروه و سازمان‌های نظارتی و رسانه‌ای تاکنون بارها گزارش داده‌اند که چنین محتوایی حتی بعد از گزارش کردن و چندین تماس با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، کماکان حذف نشده‌اند.

منبع: بی بی سی فارسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا